Nescimus, to je česky: Nevíme. To je naše odpověď na výzvu brodské smrti. Je opředena krásnými pověstmi, ale jestli to opravdu bylo tak, jak se v nich vypráví, nemůže s jistotou říci nikdo. Já vím o třech a protože každá říká něco jiného, přidržím se poselství z té kosy, co ji smrtka drží v ruce.
Máme tu před sebou orloj, ne tak bohatý jako má třeba Praha nebo Olomouc, ale se stejným poselstvím. Protože do měsíce listopadu skoro všichni vstupujeme branou hřbitova, abychom uctili své zemřelé , chci obrátit pozornost právě k němu. Někam se za ta staletí zatoulala další latinská věta, která obvykle doprovází ciferníky středověkých věžních hodin stejně jako hodiny sluneční: Dum tempus habemus, operemur bonum. Dokud máme čas, konejme dobro. Z těch starých moudrých vět odvály možná podzimní větry a plískanice sem tam nějaké písmeno i celá slova, ale vyslovenou moudrost nepřízeň časů zničit nedokázala. Poselství dobrého skutku ožívá vždy znova a v nových podobách. Je páteří duchovního rozměru skautské výchovy a ta smrtka, která v Brodě tak zdomácněla za pět století své věrné služby, nám je připomíná.
I pro nás a pro ty, co přijdou za námi klape hodinu co hodinu čelistmi a cloumá ručním zvonkem, abychom i my pamatovali, na co možná ti před námi zapomínali stejně jako my: Skautský den bez dobrého skutku nebyl naplněním času, který je nám svěřený. Řekněte: Kolik je v Čechách a na Moravě měst, kde se to ozývá tak často a tak výmluvně?
Až se zahledíme do zeleně na hrobech, která nám připomíná ze všeho nejvíce naději na věčný život a až se od ní odrazí krása posledních letošních květů, které jsou přáním, aby duše našich drahých dospěly do rajské zahrady, rozsvítíme světýlko. Za ně, ale i za sebe. Za ně, aby došli k podivuhodnému světlu Nejvyšší Pravdy a Lásky, v němž přebývá Bůh a za sebe, abychom dobře hospodařili se zděděnými hřivnami po našich předchůdcích. Vždyť víme, že je nemáme zakopat, ale šťastně rozmnožovat a jednou předat následovníkům.
Postůjme chvilku třeba i před tou brodskou smrtí, vždyť ji utvářely dovedné ruce skauta a její poselství by nám už proto mohlo být o něco bližší a srozumitelnější, než náhodným zvědavcům. V tom je také rozdíl: Skaut není zvědavý, ale zvídavý.
Můžete si dopřát osobní zvídavý úkol od brodské smrti: Objevíte všechny tři pověsti? Já ještě napovím, že dvě z nich se vyskytují ještě každá ve dvou mírně se lišících variantách, takže by se dalo dokonce říci, že jich je pět jako prstů na ruce a jako zvídavých skautských smyslů.
Dobrý lov!
Balů - Petr Hájek
Tento článek byl přečten již 2434 x | Tisknout článek | Sdílet na facebook |