Jan Vondra - Havran
H: Cide, chtěl bych si s Tebou popovídat a položit Ti pár otázek, které by
mohli zajímat i čtenáře Agapé. Jsi pro?
C: Ne?
H: Špatná odpověď! Poznamenavám si: "Jasně!" nebo něco v tom smyslu.
Vzpomínám si, že na prvním táboře jsi byl ještě jako prtě, kolik Ti
vlastně bylo?
C: Jejda, to musím spočítat. To bylo v roce devadesát?
H: Už v roce 90 jsi byl s námi na táboře?
C: Ano, můj první tábor byl v roce 1990 pod Lipnicí. Tenkrát mi byly - raz,
dva, tři - tři roky. Pocházím ze skautské rodiny, jsme doma vlastně tři
bratři a dvě sestry. Není divu, že mne brali s sebou již v útlém věku.
H: Myslíš si, že nějak ovlvnilo Tvůj život, že pocházíš ze skautské rodiny.
C: Skauting se mi dostal do krve především přes rodinu. Myslím, že právě
díky tomu jsem vydržel až do dneška. Nebo ne jen vydržel, ale že mě skauting
oslovil tak, jak mne oslovil.
H: Kdy jsi skutečně začal chodit do oddílu a začal skládat nováčkovskou
zkoušku?
C: V první třídě, to znamená v šesti letech.
H: Dneska už se Tě můžu zeptat, v čem vidíš význam nováčkovské zkoušky?
C: Ono se to trochu mění s novým programem, který zahrnuje i nové stezky.
Dříve šlo více o zjištění určitých schopností a také naučení nováčka určitým
dovednostem ještě předtím než se stane skutečným členem oddílu. Dnes se
novačkovská posouvá více do roviny seznamení nováčka s oddílem a skautingem
vůbec a dovednosti a schopnosti se ověřují spíše až později.
H: Říká se, a já si to také myslím, že vlčáctví je zkouškou rodičů. Myslíš,
že je možné rodičům takto prezentovat vlčáctví, tedy věk do deseti let?
C: (dlouhé mlčení) Určitě tomu tak mnohdy je, ale to je vedlejší produkt.
H: Já to chápu tak, že se tím myslí, že u vlčat hodně záleží na přístupu
rodičů k tomu, jak dokáží motivovat svého syna. Protože skautský program
někdy není tak jednoduchý a je velmi důležité, aby rodiče pomohli překonat
drobnosti, které se mohou objevit. Ať už jde o smutnění na táboře nebo
pocit, že mi nejde některá ze skautských dovedností.
C: Souhlasím s tím, že u vlčat, tedy dětí do deseti let jsou na ně rodiče
více vázaní než u starších dětí. Proto sebemenší problém mezi kluky
nebo dokonce nějakou odřeninu těžce nesou. Na druhou stranu zas vlčata jsou
hodně přizpůsobivá a mnohdy toho dokážou zvládnout mnohem víc než někteří
trochu pohodlní skauti nebo roveři.
H: Skautský oddíl využívá tzv. družinový systém. Můžeš vysvětlit, oč běží?
C: Družinový systém je kapitola sama pro sebe, která by vydala na samostatný
článek. Skauting se zaměřuje na různé věkové skupiny. Dá se říct, že zvláštní
pozornost je věnovaná věkové skupině skautů (11-14 let). Například akce typu
celosvětového jamboree jsou hlavně pro ně. Družinový szstém se týká právě
této věkové skupiny. Je založen na tom, že děcka
tohodle věku mají přirozenou tendenci vytvářet si party, skupiny. To je
vidět na sídlištích a na ulicích. Družinový systém je prostředek, jak jim
v tom vyjít vstříc, současně se s menšími skupinami lépe pracuje.
Klukům to umožňuje zvykat si na život ve skupině, ale současně mohou mnohem
více ovlivňovat vlastní program schůzek a dokonce ho sami tvoří. Samotná
realizace v oddíle není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. V některých
odílech družinový systém nefunguje a v našem oddíle máme také docela velké
rezervy, na jejichž odstranění se intenzivně pracuje.
H: Díky. Když tak společně putujeme po skautských věkových skupinách, tak
se dostáváme k roveringu (od 15 let). Kdo viděl Tvůj kroj, tak si musel
všimnout, že jsi v tomto období stihl také různé vdělávací kurzy. Pochlub
se.
C: První byla Corda. To je čekatelský lesní kurz, tj. kurz, který připravuje
na čekatelskou zkoušku. To je předstupeň zkoušky vůdcovské. A lesní znamená,
že součástí je týden v létě, který vypadá jako letní tábor, jen je tu víc
vzdělávacích bloků.
Druhý byl Lanáč. To je kurz vzdělávacího střediska Gemini, který je
zaměřen na učení se stavění lanových překážek. Vznikl díky tomu, že lanové
překážky jsou takový hit mezi skauty. Současně je to ale i oblast, kde se dá
hodně zkazit a může být i dost nebezpečná. Chceme-li využít i možností
zážitkové pedagogiky, pak už to není zrovna jednoduché všechno skloubit.
Tenhle kurz se snaží tohle všechno objasnit.
Další kurz, na kterém jsem byl loni je vůdcovský kurz Pavučina, který
probíhá během roku. Jedná se o pět víkendů v různých městech po republice.
Kurz připravuje na vůdcovskou zkoušku, která je závěrečnou částí.
Kurzy obecně mají tu skvělou vlastnost, že dokážou člověka výborně
nakopnout, ukázat mu spoustu dalších možností, je to výborný zdroj inspirace
pro další činnost, člověk pozná nové lidi, může si vyměnit zkušenosti,
názory. Proto mě kurzy lákaly, ikdyž se ty zkoušky dají složit i bez nich.
H: Když to shrnu. Máš vůdcovskou zkoušku, takže můžeš vést skautský oddíl i
tábor. Druhá věc je, že máš lanový kurz, takže lanové aktivity v rámci
programu oddílu a nebo na Felixíru nejsou jen takový experiment, ale máme
odpovědného stavbyvedoucího :-)
Teď k současnosti. Momentálně studuješ. Co a kde?
C: No, oni se někdy lidi leknou, když jim to řeknu, ale studuji na ČVUT v
Praze Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou. A není to nic sprostého.
H: Ty studuješ jadernou fyziku?
C: Tak bych to úplně neříkal. Zatím studuju matematiku, fyziku a
informatiku. První dva roky jsou společné pro téměř všechny obory na fakultě.
Od třetího ročníku si mohu vybrat obor a výběr je široký od radiologické
fyziky až po jadernou fyziku, termojadernou fúzi nebo obory čistě
informatické či matematické. V tom, co si vyberu, nemám ještě zcela jasno.
H: Můžeš mi říci, jaké uplatnění má absolvent takovýchto oborů?
C: Na otázky tohoto typu odpovídám takto: Naše škola učí myslet jistým
stylem, učí matematicko fyzikální základ a především učí teoretické znalosti
používat v různých odvětvích a různých oborech. A také nás učí rychle se
přizpůsobovat. Zatím stále věřím tomu, že mé uplatnění bude široké.
H: Zeptám se jinak. Máš nějaké vysněné zaměstnání nebo vysněný projekt, na
kterém bys chtěl pracovat?
C: Nejdřív jsem chtěl být popelářem, pak jsem chtěl být doživotní diktátor, potom
jsem ustoupil jenom na prezidenta a momentálně nemám představu. (směje se)
H: Studuješ v Praze, jak stíháš práci s oddílem v Brodě?
C: V čase, kdy je schůzka skautů mám přednášku z experimentální fyziky. Což
znamená, že jsem na té přednášce ještě nebyl. Člověk si prostě musí vybrat.
Jinak se věnuji též víkendovým akcím a v rámci možností se snažím připravit
potencionální rádce na vedení družin.
H: Teď z jiného soudku. Mimo oddíl se věnuješ také hudbě.
C: Taky no... co by Tě zajímalo?
H: Všechno.
C: To ti čtenáři o mě budou vědět víc než moje mamka! Ještě že to bude číst
taky. - Hraju ve dvou kapelách. Jednu čtenáři asi znají, je to kapela
Dokořán. Dokořán je sedmičlenné křesťanské uskupení, které občas hraje při
mších. Nyní ale směřujeme víc ke křesťanské kapele jako takové. Ta druhá
se jmenuje FullSTOP a hrajeme starej dobrej bigbít. Začínali jsme pod
kytarovou sekcí v SZUŠ
na Nuselské pod vedením pana učitele Vávry. Poslední dva roky již tvoříme
samostatně a hrajeme především vlastní tvorbu. Je nás občas slyšet v Brodě
i různě po republice.
Na téma oblíbené:
Tento článek byl přečten již 1592 x | Tisknout článek | Sdílet na facebook |